Warto zauważyć, że trzy najważniejsze makroskładniki, które dbają o podtrzymanie biochemicznych funkcji organizmu, potrafią dostarczyć energii oraz siły do codziennego funkcjonowania to węglowodany, białka oraz tłuszcze. Brak któregokolwiek z nich może poważnie zaburzyć gospodarkę organizmu i wpłynąć negatywnie na funkcjonowanie człowieka. Żeby organizm funkcjonował prawidłowo potrzebujemy te składniki w specjalnie zbilansowanej ilości. Tylko wtedy możemy zapewnić odpowiednią i prawidłową pracę naszego organizmu. Główne źródło energii to bez wątpienia węglowodany. Zamieniają się one w glukozę w czasie, kiedy nasz organizm przeprowadza trawienie. Warto dodać, że glukoza jest głównym paliwem, które napędza wszystkie komórki. Oczywiście należy również dodać, że żaden organ, nie będzie mógł pracować prawidłowo, jeżeli nie dostarczymy mu odpowiedniej ilości węglowodanów. Węglowodany powinny stanowić około 60 procent dobowego zapotrzebowania kalorycznego. Na pewno wielu początkujących kulturystów zadaje sobie pytanie ile kalorii na mase. Żeby zyskać na masie najważniejsze jest białko. Optymalna ilość do nabierania wagi to 2 gramy białka na kilogram masy ciała. Oznacza to, że osoba ważąca 85 kilogramów potrzebuje 170 gramów białka na dobę. Białko jest główny materiałem budulcowym naszego organizmu człowieka. Warto zauważyć, że nawet włosy i paznokcie są zbudowane z białka, nie mówiąc już o organach oraz mięśniach, które głównie są zbudowane z białka. Białko uczestniczy także w procesie pracy układu immunologicznego. Warto pamiętać, że białko powinno stanowić około 10-15% zapotrzebowania na kalorię dobowego. Nie powinniśmy znacznie przekraczać ilości białka, które dostarczamy, ale nie powinniśmy też całkowicie rezygnować z diety białkowej. Oczywiście nadmiar białka nie jest dobry, ale niedobór tego makroskładnika może bardzo negatywnie odbić się na organizmie ludzkim. Warto dodać, że funkcjonowanie organizmu odbywa się ze znacznym wkładem tłuszczów. To one aktywizują funkcje obronne organizmu, który może się wtedy bronić przed wirusami. Jednocześnie to one angażują się w procesy metaboliczne i inne funkcje organizmu. Jednocześnie gdy organizm zawiera małe ilości białka i węglowodanów to tłuszcze są wtedy głównym źródłem energii. Dlatego też tłuszcz jest spalany dopiero po spaleniu białka i węglowodanów. Może stąd wynika też zależność, że bardzo ciężko jest spalić tłuszcz oraz gwałtownie przybrać na wadze. Dziennie nasza dieta powinna się składać w 25 procentach do 30 procent z tłuszczu. Nie powinniśmy znacznie przekraczać tej granicy, ale też jeśli ją przekroczymy to nie powinniśmy panikować. Są to odgórne zakresy, które często nie mają przełożenia w normalnym życiu. Dlatego też nie powinniśmy się zbytnio przejmować, jeżeli nasza dieta zawiera na przykład 40% tłuszczu. Oczywiście jeżeli mamy problem z trzustką lub z wątrobą to powinniśmy znacznie bardziej przyglądać się naszej diecie. Powinniśmy jeść wtedy dużo owoców oraz zup i kremów z warzyw. Co ciekawe kobiety i mężczyźni nie mają jednakowego zapotrzebowania kalorycznego nawet jeżeli posiadają podobną wagę. Procesy metaboliczne stanowią główną różnicę w ustalaniu zapotrzebowania kalorycznego dobowego. U mężczyzn metabolizm przebiega znacznie szybciej i dlatego też zdecydowanie łatwiej stracić wagę u mężczyzn. Posiadają oni także zdecydowanie więcej mięśni i dlatego też potrzebują więcej kalorii na dobę od kobiet. Im więcej mięśni tym większe zapotrzebowanie na białko, ale ten fakt dotyczy akurat tylko tych mężczyzn, którzy trenują na siłowni lub uprawiają inne sporty. Na uwagę zasługuje fakt, że tłuszcz odkłada się w różnych częściach ciała o obu płci. Oznacza to, że nie jest on rozłożony równomiernie, ale dużą rolę odgrywają uwarunkowania genetyczne. Okolice brzucha, bioder oraz ud charakteryzują głównie kobiety, a u mężczyzn są to górne części brzucha. Jeżeli wprowadzimy prawidłową dietę to z łatwością pozbędziemy się tłuszczu z tych części ciała. Na pewno dobrze to wpłynie na samopoczucie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here