Czy przygotowując i konsumując różne potrawy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, co dzieje się z nimi później w organizmie? Czy każdy posiłek jest tak samo przyjmowany przez organizm?
W organizmie ludzkim zachodzi szereg procesów związanych właśnie ze spożywanym pokarmem i z jego trawieniem i wchłanianiem. Maja one na celu dostarczenie organizmowi energii potrzebnej do jego funkcjonowania.
W proces ten zaangażowane są przewód pokarmowy i organy trawienne, przede wszystkim wątroba, trzustka i pęcherzyk żółciowy. Układ pokarmowy można porównać do zawiłego korytarza którego początek zaczyna się w ustach a kończy w odbycie.
Dla układu pokarmowego nie jest obojętnym to jemu dostarczamy w postaci jedzenia. Jedne posiłki są lepiej tolerowane a inne gorzej. Przekłada się to też na czas całego procesu trawienia. Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie ile trwa trawienie. To co jest dobre i zdrowe dla naszego ciała jest trawione szybciej, a to czego powinniśmy unikać i ograniczać może przez długi czas zalegać w naszym wnętrzu.
Nie można traktować naszego brzucha jak niszczarki czy auta do wywozu śmieci. Od tego co jemy zależy to jak żyjemy.
Czas trawienia pokarmu zależy przede wszystkim od rodzaju pokarmu. Niektóre produkty potrafią opuścić nasz organizm po 30 nawet godzinach w niezmienionej postaci – niestrawione – przykładem jest kukurydza.
Jako pierwszym etap procesu trawienia zaliczamy rozdrabnianie pokarmu w jamie ustnej, następnie pokarm trafia do żołądka, który produkuje soki żołądkowe. W składzie soku żołądkowego znajdują się enzymy trawienne, śluz oraz kwas solny odpowiedzialny za redukcję drobnoustrojów. Z żołądka treść pokarmowa trafia do dwunastnicy – podstawowego odcinka jelita cienkiego. Następnie z udziałem soku trzustkowego i żółci wątroby dochodzi do rozkładu białek i cukrów. Kolejnym etapem jest przedostanie się miazgi pokarmowej do jelita cienkiego, gdzie rozpoczyna się proces wchłaniania. A ostatecznie przedostanie się do jelita grubego niestrawionych resztek pokarmowych, które już jako kał wydalane są z organizmu. Oprócz resztek pokarmu w skład kału wchodzi też woda, barwniki, sole mineralne oraz drobnoustroje.
To ile trwa trawienie zależy nie tylko od rodzaju jedzenia ale też od sposobu jedzenia. Jedząc wolniej, bardziej rozdrabniając pokarmy, dłużej przeżuwając skracamy w dalszych etapach proces trawienia.
Należy tez wspomnieć że trawienie i metabolizm jest sprawą indywidualną i w każdym organizmie może się różnić. Istotna jest różnica w trawieniu tych samych pokarmów przez dorosła osobę i dziecko, przez osobę zdrową i chorą. Wpływa na trawienie ma nastrój, płeć, wiek…
W określeniu ile trwa trawienie istotny jest podział na pokarmy lekko i ciężkostrawne. Do pokarmów lekkostrawnych zalicza się miedzy innymi nabiał, czyli jogurt, biały ser czy maślankę również chude mięso, ryby, ryż, kasze. Ciężkostrawne są natomiast smażone mięsa czy potrawy typu fast food.
Aby przyśpieszyć metabolizm warto spożywać produkty bogate w błonnik, warzywa owoce oraz pić dużo wody. Błonnik wymiata z naszego organizmu niepotrzebne pozostałości a woda przebywa w organizmie najkrócej i bardzo szybko jest wydalana jednocześnie nawadniając nasz organizm. Odwodniony organizm nie będzie działał poprawnie i wszystkie jego funkcje (nie tylko trawienne) zwolnią. Dobrze działa także ciepła woda z dodatkiem świeżej cytryny.
Co jeszcze można zrobić aby przyspieszyć metabolizm? Wskazane jest jedzenie regularnie, częściej a mniej oraz unikanie przekąsek między posiłkami. Śniadanie to podstawa codziennej diety. Poza piciem wody warto polubić smak zielonej herbaty która zapobiega rozleniwieniu się metabolizmu. Ruch to także podstawa do osiągnięcia prawidłowej pracy organów trawiennych. Sen i wysypianie się też nie pozostaje bez znaczenia. A dietę warto wzbogacić o przyprawy, te ostre przyśpieszą pracę jelit.
Zalecenia te pozwolą na uniknięcie zaparć i regularne pozbywanie się z organizmu resztek przemiany materii. Bo to ile trwa trawienie ma wpływ na to jak żyjemy!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here